Login

Historie

Aida | Verdi | Chassé Theater | Breda
25 mei 2014
  • Foto's
    • upload/image/img_0155.jpg
    • upload/image/img_0150.jpg
    • upload/image/dsc_0361.jpg
    • upload/image/429dsc_0366.jpg
    • upload/image/dsc_0371.jpg
    • upload/image/dsc_0378.jpg
    • upload/image/dsc_0382.jpg
    • upload/image/dsc_0389.jpg
    • upload/image/dsc_0394.jpg
    • upload/image/dsc_0401.jpg
    • upload/image/dsc_0403.jpg
    • upload/image/dsc_0410.jpg
    • upload/image/dsc_0420.jpg
    • upload/image/dsc_0429.jpg
    • upload/image/dsc_0431.jpg
    • upload/image/dsc_0438.jpg
    • upload/image/dsc_0443.jpg
    • upload/image/dsc_0450.jpg
    • upload/image/dsc_0455.jpg
    • upload/image/dsc_0464.jpg
    • upload/image/img_0161.jpg
    • upload/image/img_0173.jpg
    • upload/image/img_0005a.jpg
    • upload/image/img_0009a.jpg
    • upload/image/img_0010a.jpg
    • upload/image/img_0011a.jpg
    • upload/image/img_0020a.jpg
    • upload/image/img_0050a.jpg
    • upload/image/img_0051a.jpg
  • Recensie

    Uitdagende Aida boeit drie uur lang

    BN de Stem 26 mei 2014

    door Peter Korz

    BREDA - Zoals de meeste operaverenigingen in ons land wil ook de Bredase Opera het liefst een volwaardige opera uitvoeren. Maar omdat de organisatorische en vooral financiële middelen beperkt zijn, wordt meestal uitgeweken naar een concertante presentatie. Hoe trots kan een amateurgezelschap daarom zijn wanneer het na vijf jaar toch een echte opera kan neerzetten.

    Gisteren was dan voor Breda het feit daar: ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum werd Verdi’s Aida op het grootste podium van het Bredase Chassé Theater gelanceerd. Vijftienhonderd aanhangers zagen en hoorden een indrukwekkend kijk- en luisterspel dat als gigantisch verenigingsproject zeker geslaagd genoemd moet worden.

    Toch kunnen bij de muziek- én regiekeuze door dirigent Lex Wiersma voor deze kanjer uit Verdi’s repertoire een paar kanttekeningen geplaatst worden. De partijen voor het koor -aangevuld met het Sacramentskoor Breda- waren in ‘Aida’ relatief klein ten opzichte van het solisten- en orkestaandeel en de vier aktes lieten overwegend een statisch toneelbeeld zien met vaak stilstaande koorleden.

    Met deze constatering zijn overigens alle kritische recensienoten gekraakt, want wat daarnaast aan verhaal, decor, kostuums , belichting en vooral melodieuze klanken werd tentoongespreid, werd een prestatie van formaat. Strijdkoren, aangevuurd door koper en pauken, melancholische en droefgeestige liefdesduetten waarin fluit en hobo rondcirkelden en onmiskenbaar de machtige Triomfmars met op het podium een regiment blazers inclusief speciale Aida-trompetten zorgden voor muzikale hoogtepunten. Het Zuid-Nederlands Begeleidingsorkest was voor deze gelegenheid dan ook versterkt met de Koninklijke Harmonie Cecilia Princenhage.

    De hoofdpersoon werd te midden van de overige ijzersterke solisten door Gabrielle Mouhlen in een glansrol vertolkt. Ondanks het eeuwenoude bombastische taalgebruik -‘Op het hoofd van de overwinnaar vervlecht de lotus zich met de lauwertak’- bleek deze uitdagende productie voor de Bredase Opera én voor het publiek drie uur lang boeiend.

    © BN de Stem

     

    Klik hier om de recensie te bekijken.