Login

Solisten

De Bredase Opera is een amateurgezelschap, maar werkt voor zijn grote(re) producties veelal samen met professionele solisten.

 

Gabrielle Mouhlen | sopraan

Gabrielle maakte haar debuut bij het Operatheater van Timisoara, Roemenië in de rol van Violetta in La Traviata om deze vervolgens opnieuw te vertolken in de theaters van Piacenza en Savona, Italië  o.l.v. Julién Kovachev. Vele prominente rollen in theaters in diverse landen volgden: Giannetta in L'Elisir d’Amore, o.l.v. Antonio Allemandi, Leonora in Il Trovatore met het Orchestra Rossini van Pesaro, Nedda in I Pagliacci , Elvira in Ernani, Amelia in Un Ballo in Maschera, Odabella in Attila,, Abigaille in Nabucco en de titelrol in Giovanna d’Arco Tosca en Norma. Voor haar interpretatie van de titelrol in Turandot in de Florida Central Opera (VS) werd ze bekroond met ‘The Inspiring Artist Award’. Met de vele rollen in opera’s van Giuseppe Verdi, als ook in zijn Requiem, onderscheidt Gabrielle zich als een typische Verdi-sopraan. Voor de jubilieumuitvoering van de Bredase Opera zingt zij de rol van Aida. Deze rol zong zij eerder in Italië, zowel in Teatro Cavour in Imperia als ook in Teatro Aristan in San Remo.

 

Ingmar Ruttens | tenor

Ingmar Ruttens begon zijn muziekstudies aan de muziekacademie van Borgerhout (B), vervolgde zijn opleiding aan de Kunsthumaniora en aan het Koninklijk Conservatorium, beide te Antwerpen. Aanvankelijk koos hij als hoofdvak slagwerk en als neveninstrument zang, om dit daarna tot hoofdinstrument te kiezen. Hij kreeg zangles van Peter Ickx, Susan Roper, Bernadette Degelin en Ludwig van Gijsegem. Momenteel wordt hij gecoacht door de internationaal bekende tenor en  zangpedagoog Zeger Vandersteene. Hij heeft rollen vertolkt in o.a.: Carmen, Samson en Dalila, Madama Butterfly, Candide, Eugen Onegin, Peter Grimes, Semiramide, Hérodiade, Otello , Don Carlos en Lady MacBeth. Hij is ook een graag geziene gast als solist in binnen- en buitenland. In Aida zingt en speelt hij de rol van Radames. Bij de Bredase Opera was hij eerder actief in de rol van Baroncelli in de Wagner-opera Rienzi en in de tenorpartij van de Krönungsmesse van Mozart.

 

Barbara Vivian | mezzosopraan

Barbara Vivian werd in Pordenone (It) geboren. Ze studeerde af aan het ‘ B. Marcello’ Conservatorium in Venetië. De jonge mezzosopraan vervolgde haar studie bij de beroemde sopraan Rosetta Noli. Daarna volgde zij een opleiding bij Gianni Raimondi. Zij won de eerste Internationale Opera competitie van Sanremo. Reeds op jeugdige leeftijd vertolkt ze rollen als Rosina in Barbier van Sevilla  en Cenerentola in Petite Messe Solennelle (Rossini) en in het Requiem (Mozart). Ze debuteert als Leanora in La Favorita in het Grand Theatre van Dijon en vertolkt de rol van Emilia in Otello (Rossini) op het prestigieuze festival van Martina Franca. Haar debuut als Carmen maakte ze in Spanje in Zaragoza , Sevilla en La Coruña. Haar vocale evolutie leidde ertoe, dat ze debuteert in diverse opera’s van Verdi, zoals Maddalena in Rigoletto  en Azucena in Il Trovatore in Teatro Nazionale di Roma, Teatro Politeama , Teatro Toselli en Theatro di Sanremo.  Ze nam deel aan het slotconcert in Castelvecchio in de Arena Verona. Barbara Vivian vertolkt in Aida van de Bredase Opera de rol van Amneris. Dit deed ze eerder in Aida van Franco Zeffirelli in het Teatro di Busseto en recent in Chiavari, Vercelli en het Salsomaggiore te Parma.

 

Martijn Sanders | bariton

Martijn studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Henny Yana Diemer en aan de Universität Für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Ook volgde hij lessen bij ondermeer Thomas Hampson en David Wilson-Johnson en was hij lid van Opera Studio Nederland. Hij heeft diverse operarollen gezongen op internationale festivals. Ook zong hij in producties van het Koninklijk Concertgebouworkest en Münchner Philharmoniker, Het Nederlands Kamerorkest, de Branderburger Symphoniker en de Nederlandse Opera. Als lid van het Huisensemble van Opera Zuid speelde hij de rollen van Figaro in Le Nozze di Figaro, Popalini in Barbe-Bleue, Papageno in Die Zauberflöte, Bonzo in Madame Butterfly en van Il Sagrestano in Tosca.  Onlangs debuteerde Martijn Sanders in München als Vitellus in Herodiade. Tot zijn laatste opera-engagementen behoren Schrekers, Die Gezeichneten bij De Nederlandse Opera, Le Nozze di Figaro in Tokio en The rape of Lucretia bij de Bangkok Opera en het Hanoi-Operahouse. Hij vertolkte o.a. samen met dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Kenneth Montgomery en Otto Tausch. Eerder zong hij bij de Bredase Opera de rol van Riccardo in I Puritani (Bellini), de baritonpartij in de Missa in Tempori Belli (Hayn) en in Die Erste Walpurgisnacht (Mendelssohn). In Aida geeft hij gestalte aan Amonasro.

 

Peter van Hoesel | bas

Peter van Hoesel soleerde in vele scenische en concertante uitvoeringen, onder meer de titelrol in Mefistofele van Boito en in opera’s van Verdi de titelrol van Attila, Zacharias in Nabucco, Banco in MacBeth , Philips II in Don Carlos en Pagano in I Lombardi. Ook dominante rollen in vele komische opera’s staan op zijn naam, zoals van Donizetti, Rossini, Offenbach en van Gilbert & Sullivan. Daarnaast treedt hij vaak op als gastsolist in concerten en oratoria o.m. in werken van Beethoven, Puccini, Mozart en Von Suppé. Tevens zingt hij regelmatig als freelancer bij de Vlaamse Opera in Antwerpen, Gent en Brussel. Hij vertolkte de rol van Don Pasquale in de gelijknamige opera van Donizetti tijdens het Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Peter zong ook de basrol in het Requiem van Verdi en in het Verdi/Wagnerconcert van de Bredase Opera. In Aida zong hij de rol van Ramfis.

 

Sebastiaan Verbist | bas

Sebastiaan Verbist kreeg orgelles van Dick Bloemer en Tijn van Eyk. Zijn zangstudie volgde hij bij Ingrid Smit Duizendkunst en Jan Heije. Vanaf 1997 is hij muzikaal assistent/dirigent van het Sacramentskoor Breda. Zijn repertoire als solist omvat liederen, oratoria, opera, musicals en symfonisch werk van renaissance tot hedendaags. Hij vertolkte ondermeer de Christuspartij in Passionen, waaronder die van Bach, maar soleerde ook in  een aantal uitvoeringen van de 13e symfonie ‘Babi Yar’ van Shostakovich. In 2010 zong hij meerdere rollen bij de Nederlandse première van de opera Godelieve van Edgar Tinel. In 2003 won hij de 1e prijs van het Brabantse Belting en Belcanto concours en in 2005 de titel “Una voce particolare”. Bij de Bredase Opera soleerde hij eerder in de opera Rienzi van Wagner en in het Verdi/Wagnerconcert in 2013. In Aida zong hij de rol van Il Re.

 

Erik Bomers | tenor

Erik Bomers studeert sinds 2010 zang bij Hanneke Kaasschieter aan het conservatorium van Tilburg. Daarnaast volgde hij masterclasses van onder andere Xenia Meijer, Maarten Koningsberger en Mariette Witteveen. Sinds 2011 is Erik betrokken bij het koor van Opera Zuid. Zo zong hij onder andere mee met L' Elisir d'amore van Donizetti, Die Zauberflöte van Mozart en was hij te zien als solist in de opera Madama Butterfly van Puccini. Naast opera zingt Erik Bomers ook regelmatig oratorium. Zo zong hij onder andere de Petite Messe Solennelle (Rossini), The Messiah (Händel), die Schöpfung (Haydn), de Markus Passion (Keiser), een  aantal werken van Bach, zoals de Johannes Passion (evangelist), het Magnificat, Paasoratorium en de Kaffeekantate en ook nog een aantal Mozart-missen, waaronder de Krönungsmesse. Buiten opera en oratorium heeft Erik ook een uitgebreid liedrepertoire. Dit bestaat uit liederen van onder andere Schubert, Schumann, Fauré, Wolff, Britten, Brahms, Quilter, Duparc en Debussy. In Aida vertolkte hij de rol van Messaggero. 

 

Waldin Roes | sopraan

Waldin Roes is afgestudeerd aan het Rotterdams Conservatorium met als hoofdvak viool. Zij volgde haar zangstudie bij onder andere Christine Deutekom en het Internationaal Opera Centrum Nederland. Zij nam deel aan The International Holland Music Sessions te Bergen (NH) en volgde masterclasses bij Henk Smit en Roberta Alexander. Momenteel wordt zij gecoacht door Liesbeth Damen en James McGray. Waldin Roes excelleerde als gastsoliste in vele opera’s, zoals La Traviata (Verdi), I Putitani (Bellini), Le Comte Ory (Rossini), Die Entführung aus dem Serail (Mozart) en Rienzi (Wagner). Daarnaast soleerde zij in missen en oratoria als Messiah (Händel), Requiem (Mozart), Stabat Mater (Pergolesi), Requiem (Dan Loredan), Paukenmesse (Haydn) en Carmina Burana (Orff). Bekendheid verwierf zij door haar medewerking aan de tv- en theaterproductie Scherzo van Mini en Maxi als zangeres, violiste en danseres en door de succesvolle serie zondagochtendconcerten in de grote zaal van de Doelen te Rotterdam, waar zij regelmatig te gast is.